|
Plan pracy kółka fizycznego w szkole ponadgimnazjalnej
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4200 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Zajęcia pozalekcyjne przeznaczone przede wszystkim dla uczniów klas drugich liceum ogólnokształcącego i liceum profilowanego szczególnie zainteresowanych fizyką i astronomią.
PLAN PRACY KÓŁKA FIZYCZNEGO
działającego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Lidzbarku Warmińskim
Zajęcia przeznaczone są przede wszystkim dla uczniów klas drugich liceum ogólnokształcącego i liceum profilowanego.
Cele:
- Pogłębianie rozumienia teorii i zjawisk fizycznych i astronomicznych.
- Umożliwienie wymiany poglądów na tematy związane z fizyką i astronomią.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do rozwiązywania problemów, wyjaśniania zjawisk, planowania doświadczeń i przewidywania przebiegu procesów.
- Przygotowanie do opracowania wyników pomiarów.
- Doskonalenie sprawności rachunkowych.
- Nabywanie umiejętności obserwowania zjawisk i wyciągania wniosków.
- Przygotowanie do wystąpień publicznych.
- Rozwijanie umiejętności racjonalnego myślenia, formułowania i wypowiadania poglądów.
- Nabywanie umiejętności posługiwania się przyrządami
- Pomoc w konserwacji i naprawie sprzętu w pracowni fizycznej.
- Przygotowywanie prezentacji na dzień otwarty szkoły.
- Przygotowywanie do udziału w konkursach, olimpiadach i turniejach.
Formy pracy:
- Obserwacja
- Eksperyment
- Pomiar
- Dyskusja
- Pogadanka
- Wykład
Metody pracy:
- Praca w grupie
- Praca indywidualna
PLANOWANE ZAJĘCIA
dwie godziny zegarowe w tyg.
Wrzesień:
- Diagnoza zainteresowań i oczekiwań uczniów.
- Legalne jednostki miar i stałe fizyczne. Ćwiczenia zamiany jednostek.
- Zapoznanie z czasopismami popularno-naukowymi. Wybór tematów referatów napisanych na podstawie lektury artykułów z czasopism.
- Przegląd ciekawych, z punktu widzenia fizyki i astronomii stron internetowych i programów komputerowych, a także przygotowanie ich charakterystyki.
- Wyjaśnianie problemów przedstawionych przez uczniów.
- Rozwiązywanie zadań testowych, problemowych i rachunkowych z kinematyki i dynamiki.
Październik:
- Przypomnienie teorii niepewności pomiarowych.
- Przeprowadzenie doświadczalnego badania ruchu i opracowanie wyników doświadczeń.
- Badanie zależności oporu ruchu od prędkości i opracowanie wyniku doświadczeń.
- Wyznaczenie współczynnika tarcia statycznego i kinetycznego. Opracowanie wyników doświadczeń.
- Wyznaczenie modułu Younga różnych materiałów. Opracowanie wyników doświadczeń.
- Rozwiązywanie zadań testowych w ramach przygotowań do turniejów.
Listopad
- Wyjaśnianie problemów zgłaszanych przez uczniów.
- Rozwiązywanie zadań testowych, problemowych i rachunkowych z kinematyki i dynamiki bryły sztywnej.
- Rozwiązywanie zadań testowych w ramach przygotowań do turniejów.
- Wycieczka do Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego w Olsztynie (pokazy nieba, lekcja połączona z pokazem doświadczeń).
Grudzień
- Wyznaczenie oporu elektrycznego, oporu właściwego i oporu wewnętrznego. Opracowanie wyników doświadczeń.
- Rozwiązywanie problemów i zadań z termodynamiki.
- Wybór tematów na referaty.
- Rozwiązywanie zadań testowych w ramach przygotowań do turniejów.
- Obejrzenie filmu z kasety wideo o podboju kosmosu i dyskusja.
Styczeń
- Przegląd programów zawartych na płytach CD dołączonych do podręczników.
- Wygłoszenie referatów przygotowanych przez uczniów.
- Rozwiązywanie problemów i zadań z grawitacji.
- Rozwiązywanie problemów i zadań z elektrostatyki i prądu stałego.
- Przygotowanie prezentacji na dzień otwarty Szkoły.
Luty
- Rozwiązywanie zadań z poprzednich turniejów fizycznych.
- Eliminacje szkolne do turnieju fizycznego.
- Wybór tematów do opracowania z historii fizyki w ramach przygotowań do turnieju fizycznego.
- Przygotowanie i przećwiczenie prezentacji na turniej fizyczny.
Marzec
- Wyznaczenie ciepła właściwego cieczy i ciepła przemiany fazowej. Opracowanie wyników doświadczeń.
- Rozwiązywanie problemów i zadań z magnetyzmu.
- Badanie zależności temperatury ciała od czasu ogrzewania dla różnych substancji. Wyciągnięcie wniosków.
- Rozwiązywanie zadań z poprzednich turniejów astronomicznych.
- Eliminacje szkolne do turnieju astronomicznego.
Kwiecień
- Konserwacja sprzętu w pracowni fizycznej.
- Oglądanie filmu z kaset wideo wydawnictwa Operon. Wymiana poglądów.
- Wyjaśnianie problemów zgłaszanych przez uczniów.
- Wybór tematów na referaty o laboratoriach fizycznych i obserwatoriach astronomicznych.
- Rozwiązywanie testów z poprzednich turniejów astronomicznych.
Maj
- Wygłoszenie referatów przygotowanych przez uczniów.
- Rozwiązywanie problemów i zadań o indukcji elektromagnetycznych.
- Zastosowania zjawiska indukcji elektromagnetycznej.
- Wyznaczanie prędkości i długości fali na podstawie właściwości fali stojącej.
- Wyznaczanie długości fali świetlnej przy pomocy siatki dyfrakcyjnej.
- Wyznaczanie ogniskowej soczewki. Opracowanie wyników doświadczeń.
Czerwiec
- Rozwiązywanie problemów i zadań o drganiach.
- Rozwiązywanie problemów i zadań o falach.
- Podsumowanie rocznej pracy na kółku fizycznym. Przygotowanie sprawozdania.
Opracowała mgr Jadwiga Kabatek-Drążkowska |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|